Domů / BIO / Zdraví & Krása / Histaminová intolerance – co to je? Jedním slovem utrpení!
Energie života

Histaminová intolerance – co to je? Jedním slovem utrpení!

Histamin je důležitá chemická látka, kterou vytváří naše tělo. Přijímáme ho však i potravou, čímž se jeho hladina zvyšuje. Pokud naše tenké střevo neprodukuje dostatek speciálního enzymu diaminooxidáza, mohou vzniknout vleklé a opakující se potíže jako svědění, kopřivka, otoky, bolest hlavy, bušení srdce, závrať, nepřiměřená únava, nervozita, poruchy spánku, úzkost, deprese.

Mezi nejtypičtější projevy histaminové intolerance patří svědění, tvorba vyrážek a fleků na kůži, nadýmání, křeče a průjem. Většina příznaků se objeví záhy po jídle. Organismus reaguje na zvýšenou hladinu histaminu tvorbou adrenalinu a noradrenalinu, což může mít za následek vysoký tlak, zrychlený tep, poruchy srdečního rytmu, pocit vnitřního třasu…

Diagnóza HIT není jednoduchá a patří do rukou specialisty alergologa. Ten umí na základě jednotlivých příznaků a laboratorního vyšetření určit, zda jde opravdu o histaminovou intoleranci. Vyšetření se provádí z odběru krve. Ani ten však nemusí hned napoprvé odhalit příčinu, proto je třeba testy opakovat, případně je spojit s jinými odbornými vyšetřeními jako dermatologické, gastroenterologické či neurologické.

Histaminová dieta je krutá. Každodenní křeče v břiše, protože jste snědli, co jste neměli, jsou na zbláznění.

Co nemůžete:

  • mléčné výrobky, plísňový sýr, kysané mléko a probiotické jogurty,
  • vaječný bílek, kynuté těsto, droždí,
  • červené fazole, sóju, pohanku,
  • polotovary a konzervované potraviny,
  • kyselé zelí a kvašené potraviny, ocet,
  • majonézu a tatarku, kečup, hořčici,
  • ořechy,
  • ananas, banány, kiwi, citrusové plody,
  • jahody, rybíz,
  • špenát, rajčata, lilek,
  • ryby a kuřecí maso,
  • kávu, čaj, kakao, čokoládu, alkohol

Co můžete:

  • rýži natural, rýžové sušenky, kukuřičnou kaši,
  • mrkev, chřest, mraženou kukuřici a hrášek, cuketu, rebarboru, okurku, ředkvičku, papriku, pórek, fenykl, petržel, kedluben, cibuli v malém množství,
  • jablka, hrušky, melouny.

Pokud právě vás HIT trápí, hodně si toho můžete nastudovat například na webu Histaminová kašulka. Jeho provozovatelka histaminovou intolerancí trpí už roky, a právě to ji motivovalo, aby se o HIT zajímala do hloubky a své vědomosti a zkušenosti ráda předává dál. „Jsou chronická onemocnění, u kterých nemáte prostě jistotu, kdy vás položí a pár dní, týdnů se nezvednete z postele. Proto není času nazbyt. Nepoddávejte se své nemoci! Nestěžujte si na to, kde vás zrovna píchlo a co zase chudáčci nesmíte. Jsou mnohem mnohem horší bolesti, tak se přestaňte pozorovat a běžte žít!“, píše.

Histaminová intolerance ztrpčuje život i jedné z našich autorek, ZDE se s vámi Marcela ráda podělí o své recepty.

Foto: Mirror | imaging realityVisual hunt / CC BY-NC-SA

Web nebo e-shop?

Čtěte také

Konzumní děti – máte je doma? Zbavte se jich!

Všimli jste si? Takřka na všech televizních kanálech dnes běží pořady pro děti jen proto, …

Nebojte se a klidně sem napište komentář. Díky. :)

Loading Facebook Comments ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *