Domů / BIZ / Konzumní děti – máte je doma? Zbavte se jich!
Energie života

Konzumní děti – máte je doma? Zbavte se jich!

Všimli jste si? Takřka na všech televizních kanálech dnes běží pořady pro děti jen proto, aby je nakrmily reklamou. Výrobci říkají našim dětem, co všechno potřebují, bez čeho všeho nebudou šťastné, co všechno jim musíme koupit. Co mají jíst, co mají pít, s čím si mají hrát. A naše děti všechno, co znají z reklam, prostě milují.

Velká studia jako Disney netvoří pro děti příběhy, které by je měly poučit nebo zabavit, ale proto, že jim chtějí prodat své postavičky. Vnucují je našim dětem pomocí psychologických a marketingových triků a panenky jako Elsa, Ariel, Popelka, Locika nebo Rebelka, stejně jako penály, školní brašny nebo krabičky na svačinu s motivy těchto postaviček, přitom už na holčičky čekaly ve skladech dávno předtím, než animátoři stihli roztočený příběh dokončit.

Reklamní specialisté, marketéři a najatí psychologové dobře věděli, že pokojíčky vašich dětí budou obývat i Elsa, Ariel, Locika a Rebelka, a to hned v celých sériích a několika velikostech. Jejich společnou vlastností je, že jsou vždy extrémně předražené.

ledove kralovstvi

Vám by ten drobný kousek čínského plastu neprodali, ale vašemu dítěti ano. Vy totiž své dceři vyhovíte a její ikonickou hvězdu z příběhu Ledové království jí samozřejmě dopřejete. A když ne samozřejmě, pak tedy pod nátlakem. Odborníci dobře vědí, že zmanipulované konzumní dítě si o stejnou věc řekne třeba stokrát. Až povolíte. Ve hře jsou miliardy dolarů.

Soutěživost je zdravá, ale jen do jisté míry

Jakkoliv se nám to nelíbí, žijeme ve zvráceném systému soutěživosti. Všichni chtějí dosáhnout co nejvyššího životního standardu, mnozí to ale v jistém okamžiku přestanou zvládat, protože platy stagnují a rodiny jsou nuceny hledat další příjem, aby si udržely dosaženou životní úroveň. A co udělají? Sáhnou na úspory, vezmou si půjčku, pracují více hodin denně. A nevěnují se svým dětem. Zabaví se přece jinak: mají mobil s připojením na internet, počítač, televizi.

Jenže pozor. Vaše konzumní dítě vás může postupně – velice zákeřně, přestože nevědomky – zničit.

Mami, to chci. Já to chci!

Chtění je logické vyústění sledování reklamy, která se na naše děti hrne ze všech stran.

Děti chtějí panenky, autíčka, počítačové hry. Chtějí nanuky a pitíčka a bonbóny. Chtějí dokonce kosmetiku. Chtějí všechno, co jim v reklamách řeknou, že mají chtít. Vytáhnou z nás bez potíží měsíční výplatu za jediný týden.

A my, abychom byli schopni plnit jejich další nová přání, musíme mít dvě nebo tři zaměstnání. Musíme být neustále ve střehu. K tomu ale náš organizmus není uzpůsoben. Jsme schopni zvládnout akutní stav nouze, ale když tento stav trvá dlouhodobě, když alarm v naší hlavě nepřestává vyzvánět, znemožňuje nám to odpočinek a regeneraci. Výsledkem jsou choroby z přepracování. Úzkost je jen začátek. Trpíme depresemi, protože cítíme, že nezvládáme situaci. Dostaví se vysoký krevní tlak a kardiovaskulární potíže. A vypneme se.

Ať chceme nebo ne, ať se snažme sebevíc, dopracujeme se k nutně k úpadku.

Protože sociální vazby nejsou v dnešním konzumním světě to nejdůležitější, protože naši nejbližší sousedé jsou pro nás cizí lidé a široké rodinné vztahy jsou narušené, nemáme se o koho opřít. Naše zájmy nehájí žádný kmen, žádná tlupa. Naše běžná domácnost je jen nejužší rodina – táta, máma, děti. A protože ti všichni jsou dlouhodobě vystaveni stresu, nutně následuje rozpad manželství. To pro děti znamená ztrátu nezbytných jistot a mnohdy i trvalou ztrátu kontaktu s jedním z rodičů.

Chceme-li opravdu svým milovaným dětem zajistit klidné a radostné dětství, první, co bychom měli udělat, je vypnout televizi. Co třeba pro začátek zkusit povolit dítěti jen jeden jediný pořad podle vlastního výběru denně? Nebo jen půl hodiny zábavy s tabletem?

Dítěti nic nezajistí jeho zdárný duševní vývoj a osobnostní rozvoj lépe, než kontakt s jinými lidmi. Žádné nové předměty, ale společná hra s dětmi vašich přátel a sousedů je to nejlepší, co mu můžete dopřát. A zadarmo. Děti samy rychle zjistí, že jim ke šťastně prožitému odpoledni stačí jeden jediný společný míč nebo krabička barevných kříd.

Zbavte se svých konzumních dětí!

Zastavte tupé spotřebitele, které ve vašich dětech rozvíjejí marketéři a obchodníci. Naopak podpořte jejich přirozenou tvořivou a hravou osobnost. Protože je jisté, že jim nakonec při procházce lesem bude stačit jeden klacík a pár lístků javoru, aby samy vytvořily panenku mnohem krásnější, než je ta od Matella.

Web nebo e-shop?

Čtěte také

Základní příjem na živobytí je právo každého člověka. Nebo není?

Základní nepodmíněný příjem – už jste o něm slyšeli? Je to systém sociálního zabezpečení v podobě pravidelné peněžní …

Nebojte se a klidně sem napište komentář. Díky. :)

Loading Facebook Comments ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *