NOVINKY
Domů / RAW / Jak na oblíbená chia semínka
Energie života

Jak na oblíbená chia semínka

Oblíbená superpotravina – chia semínka jsou ceněna pro svůj vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselin a dalších výživných látek. Naklíčená chia semínka mají v porovnání s nenaklíčenými například vyšší úroveň určitých minerálů a vitamínů. 

chia (1)chia 3 salvia-columbariae

Mnoho druhů semínek nejlépe naklíčí v zavařovací sklenici, chia semínka je nejlepší jen zvlhčit. Do mělkého tácku nalijte stejný objem vody, jako je objem semínek. Po hodině vodu slijte a v tácku nechte pouze vlhká chia semínka. Tácek přikryjte fólií, která uvnitř udrží vlhkost. Asi po čtyřech dnech začnou chia semínka klíčit.

Použijte správnou vodu

Chemikálie jako chlor mohou zbrzdit nebo zpomalit dobu klíčení a růstu chia semínek. Proto byste ke klíčení chia semínek měli použít minerální vodu v lahvích nebo vodu, která prošla filtračním systémem. Anebo ideálně ze studánky.

Zahřívejte

Zatímco mnoho semínek různých druhů zeleniny snadno vyklíčí při pokojové teplotě od 20 do 22° Celsia, chia semínka nejlépe vyklíčí při mírněvyšších teplotách. Použijte tepelný zářič nebo vyhřívanou podložku, abyste během klíčení udržovali v blízkosti semínek teplotu mezi 21 a 30° C.

Chia semínka nenamáčejte předem

Luštěniny jako například fazole garbanzo a další druhy semen klíčí rychleji, pokud se před vložením do sklenice či tácku určeného ke klíčení předem namočí na 24 hodin. Chia semínka však při dlouhodobém smáčení vytvářejí gelovitý povlak, který jejich klíčení naopak brání a může způsobit zahnívání.

Sledujte délku klíčku

Chia semínka je nejlepší konzumovat, když je délka jejich klíčku asi 1,3 cm. Pokud semínka nesníte všechna, můžete je vložit do uzavřené nádoby a skladovat v chladničce po dobu až 14 dnů. Zastaví se tak jejich růst a zpomalí růst bakterií.

Více o chia

Chia – šalvěj španělská (salvia hispanica), rostla dříve jako jednoletá planá bylina, jejíž výška je asi metr a na konci každého stonku má fialové nebo bílé květy. Chio semena jsou zdrojem minerálů, bílkovin, vlákniny a omega-3 mastných kyselin, které brání nedostatku živin v těle, při zvýšené fyzické aktivity a stresu. Čio semena, díky svým sytícím schopnostem, přirozeným způsobem zvyšují objem potravy bez dodatečné energie. Semena chia obsahují 5 krát více vápníku než mléko 3 krát více železa než špenát a 15 krát více hořčíku než brokolice.

Chia patřila u starých Aztéků, Mayů a Inků mezi tři nejdůležitější potraviny společně s kukuřicí, fazolemi a amarantem. Byla jak klíčovou součástí stravy, tak sloužila i pro náboženské rituály i jako měna. Aztékové věřili, že tato semena jim poskytují obrovskou, téměř nadlidskou sílu a moc. Chia semínka jim poskytovala sílu a vytrvalost v drsných podmínkách hor a poměrně teplého podnebí, ochranu před dehydratací, fyzického i psychického vyčerpání. Právem patří mezi superpotraviny.

Chia, šalvěj hispánská je velký dodavatel vápníku potřebný pro normální vývoj a fungování pohybového aparátu u dětí, sportovců, a aby se zabránilo snížení osteoporózy, a to zejména u žen po menopauze. Studie ukázaly, že semena obsahují 5 krát více vápníku než mléko. Vápník se plně vstřebává v těle v důsledku přítomnosti boru v semenech.

Chia semena jsou zdrojem dalších minerálů: hořčík, fosfor, zinek, draslík a železo, které jsou důležitými prvky pro tvorbu mnohých enzymů, hormonů a práce endokrinní systém. Studie ukázaly, že Chia semínka obsahují 3 krát více železa než špenát a 15 krát více hořčíku než brokolice. Je vynikajícím zdrojem fosforu pro normální fungování nervového systému a paměti. Draslík zabraňuje vzniku svalových křečí, normalizuje a stabilizuje krevní tlak. Zinek aktivuje imunitní systém, zlepšuje svalovou výkonnost, má zásadní význam pro reprodukci. Hořčík zvyšuje vstřebávání vápníku a draslíku, zvyšuje energii, je velmi důležitý, pro aktivní lidi. Měď, mangan, molybden, a některé další, jsou důležité složky pro tvorbu mnoha enzymů a hormonů a endokrinní systém. Chia semínka obsahují vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12 které hrají významnou roli ve vývoji těla, metabolismu, kardiovaskulární a nervové činnosti. Více zde.

zdroj: http://homeguides.sfgate.com

Web nebo e-shop?

Čtěte také

Zajímavý fenomén: RAW pikniky v městských parcích

Je léto, kvetoucím jetelem ozdobené trávníky přímo vybízejí k usednutí a odpočinku. Jako zeleného stolu je využívají lidé se společným zájmem …